Världspremiär för ny eldriven Volkswagen-buss

2011-03-17

Den har blivit en symbol för frihet, har en smittsam design och gjorde sin entré på marknaden 1950.

Volkswagen T1 fick snabbt en spridning över världens alla kontinenter, tyskarna kallade den ”Bulli”, amerikanerna ”Microbus”. I Sverige är modellen mest känd som ”Folka-bussen”. Idag har T1-orginalet blivit en ikon och uppskattas fortfarande av en stor skara fans världen över.

Nu, lagom till 2011 års upplaga av bilsalongen i Genève väljer Volkswagen att ta den kompakta ursprungsversionen in i framtiden som ett konceptfordon för en ny generation Bulli. Den är lika rymlig som den var 1950, lika inspirerande som alltid och har en ny typ av styling. Volkswagen vill med den nya konceptbussen avsluta den vision man inledde för tio år sedan, 2001. Den om att skapa en ny Bulli som skulle bli en helt ny form av minibuss. Nu har visionen mognat, konceptet är vässat och nödvändig, hållbar teknik finns till hands. Den nya Bulli drivs av en elmotor, är utrustad med sex platser och har en infotainment-kontroll som styrs via Ipad. Med detta koncept skapar man en femte modell bredvid Caddy, Touran, Sharan och dess större motsvarighet Caravelle.

Noll utsläpp och upp till 300 km på en batteriladdning

Tack vare ett mycket avancerat drivsystem visas Bulli upp i Genève som en ”nollutsläppsbil”. Effekten i elmotorn ger 85 kW och imponerande 270 Newtonmeter. Den tysta motorn förses med energi från ett litium-jon-batteri med en maximal lagringskapacitet på 40 kWh. Denna kombination möjliggör körning med avstånd på upp till 300 km. Den nya Bullin accelererar från 0 till 100 km/h på 11,5 sekunder och toppfarten är 140 km/h (elektroniskt begränsad). Naturligtvis kan konceptet även komma att omfattas av Volkswagens effektiva bensin- och dieselmotorer som alternativ.