Konceptbilen Polo R WCR i Rally-VM 2013

2011-05-12

Inför 200 journalister på Sardinien visade Volkswagen igår upp konceptet Polo R WRC – den bil som Volkswagen kommer att tävla med i WRC med start 2013.

– Det är exakt två år sedan som nya Polo visades upp för världspressen just på Sardinien och idag är vi stolta över att kunna presentera vår mest spektakulära Polo hittills – Polo R WRC, sade Luca de Meo, marknadsdirektör inom Volkswagen AG.

Tillsammans med Volkswagens motorsportchef Kris Nissen och utvecklingschefen Dr. Ulrich Hackenberg presenterade han nyheten i Olbia på Sardinien igår kväll. För Kris Nissen och hans team innebär Rally-VM, eller WRC, en helt ny utmaning.

– Vi ser fram emot att ta tag i den och arbetar med det här projektet med samma passion som vi haft när vi vunnit Dakar-rallyt under tre år i rad, sade han.

Efter tre raka segrar i Dakar-rallyt har Volkswagen nu satt upp nya mål inom motorsportens högsta division. Med tre involverade bilkoncerner och globalt mediaintresse, erbjuder WRC en attraktiv och konkurrenskraftig miljö för Volkswagen. Till år 2013 kommer den Wolfsburg-baserade biltillverkaren att utveckla en nära 300 hk stark rallybil med en 1,6-liters TSI-motor och fyrhjulsdrift, baserad på Polo.

Rally-VM erbjuder den mest högteknologiska utmaningen i motorsportens värld för de biltillverkare som är involverade. Olika typer av underlag måste kunna behärskas för en WRC-bil: grus, asfalt, snö, is och lera är några exempel. Programmet för årets säsong består av 13 deltävlingar på fyra kontinenter. Det gör att en WRC-bil måste kunna fungera i alla typer av extrema klimat, allt från tryckande hetta i Sydamerika till isbelagda vägar i Skandinavien.

Utöver detta, kommer ett nytt tekniskt reglemente att gälla under denna säsong. För första gången föreskrivs motorer med en maximal motorstorlek på 1600 cc, direktinsprutning och turboladdning.

– Det nya tekniska reglementet i WRC passar verkligen Volkswagens filosofi med tanke på vår utveckling av seriemodeller, säger Dr. Ulrich Hackenberg, ansvarig för utveckling inom Volkswagen AG:s ledningsgrupp.

– ”Downsizing”, bränsleeffektivitet och tillförlitlighet är de högsta prioriteringarna för våra kunder. Timingen att debutera i WRC är optimal för Volkswagen. Den stora uppgiften att konstruera en bil som är konkurrenskraftig och kapabel att vinna flera utmanande lopp är något som verkligen tilltalar oss.

Volkswagen kommer att ta fram och tävla med Polo R WRC som fabriksteam. Det gör att Volkswagen kan bygga vidare på strukturer som redan är etablerade under de senaste åren. Rally-VM innebär en ny, stor utmaning för teamet som vunnit Dakar-rallyt under de tre senaste åren.

– Vi kan utnyttja ett erfaret och beprövat team som har gjort ett fantastiskt jobb inom högklassig motorsport under de senaste åren, säger Kris Nissen, chef Volkswagen Motorsport.

– Även om WRC är ett nytt område för oss och det handlar om att lära sig något nytt inom flera områden så har teamet redan de egenskaper som krävs när det gäller att arbeta professionellt och att leverera absolut toppkvalitet till sin uppgift.

Volkswagen i WRC: en framgångsrik historia

Volkswagen kan se tillbaka på en begränsad men ändå imponerande rally-tradition. Under 1980-talet ställde man upp med produktionsbaserade rallybilar i Rally-VM. Den allra viktigaste insatsen stod en svensk för: 1986 vann dalmasen Kenneth Eriksson och hans tyske kartläsare Peter Diekmann titeln i Grupp A, i en Golf GTI 16V.

I tillägg till det har Volkswagen på olika sätt uppmuntrat unga rallytalanger genom Golf Rally Cup.

När Volkswagen nu går in i WRC med Polo R WRC från 2013 sluts cirkeln: dagens WRC-bilar är fortfarande baserade på filosofin från Grupp A. Det gör det möjligt för rallysporten att använda fordon baserade på produktionsmodeller.